تمام برنامه­ های دبیرستان نگاه نو، در سه بخش فعالیت­های آموزشی، پژوهشی و تربیتی؛ به نحو زیر انجام می­شود:

الف) فعالیت­های آموزشی:

بخش آموزشی دبیرستان، آموزش و آزمایش محتوای کتاب­های درسی آموزش و پرورش را دربرمی­گیرد. برنامه ­های بخش آموزشی به قرار زیر است:

  • کلاس­های درسی (برنامۀ هفتگی مدرسه): برنامۀ هفتگی مدرسه همراه این دفترچه به همه دانش ­آموزان ارائه شده است. با مطالعه این برنامه، با نام دبیران کلا­س­ها آشنا خواهید شد. هرگونه­ تغییر برنامه در نیمسال دوم یا هر زمان دیگر، از طریق وب­سایت مدرسه به آگاهی دانش­آموزان و اولیای گرامی­شان خواهد رسید.
  • آزمون­های میان­ نیمسال: آزمون­های میان­نیمسال اول و دوم، در هفته­ آخر آبان­ماه و هفته سوم اسفند‌ماه برای برخی از درس­ها برگزار خواهد شد. (آزمون های میان نیمسال اول در بازه 22 تا 29 آبان ماه است.) برنامۀ این آزمون­ها متعاقباً به آگاهی دانش­آموزان می­رسد. کلاس­های درسی در طول برگزاری آزمون­های میان­نیمسال برقرار است.
  • آزمون­های پایانی ­نیمسال: آزمون­های پایانی نیمسال اول و دوم مطابق هر سال در دی­ماه و خردادماه برگزار می­شود. (آزمون های پایانی نیمسال اول در بازه 4 تا 24 دی ماه است.) موارد آزمون، همۀ درس­هایی است که دانش­آموزان در طول نیمسال در برنامۀ درسی خود دارند. کلاس­های درسی در طول برگزاری آزمون­های ­نیمسال تعطیل می­باشد.
  • نشست­های توزیع کارنامه و دیدار اولیا و دبیران: توزیع کارنامۀ میان­نیمسال نخست همزمان با برگزاری نشست­ دیدار اولیا با دبیران در هفته­ی نخستین آذرماه انجام خواهد شد تا پس از آگاهی دانش­آموز و اولیا از نمرات، مشکلات احتمالی شناسائی شوند و دانش آموز با رفع آنها برای آزمون های نیمسال نخست به آمادگی لازم دست یابد؛ همچنین توزیع کارنامۀ میان­نیمسال دوم همزمان با برگزاری نشست­ دیدار اولیا با دبیران در ابتدای هفته­ ی چهارم اسفندماه انجام خواهد شد .
  • جلسات دانش‌افزایی اولیا: در طول سال تحصیلی و به فراخور نیازهای دانش‌آموزان، نشست­های دانش­افزایی اولیا توسط مسئول پایه دبیرستان برگزار خواهد شد. محتوا و تاریخ دقیق این نشست­ها توسط وب سایت مدرسه به آگاهی اولیای گرامی خواهد رسید. امید است با تنظیم وقت و شرکت فعال در این نشست­ها به امر تعلیم و تربیت هرچه­ بهتر فرزندانمان ارج نهیم.

ب) فعالیت­های پژوهشی:

فعالیت‌های پژوهشی نبض تپنده مدرسه، زمینه­سازی برای پرورش استعدادهای نهفته و خلاقیت دانش ­آموزان در شاخه­های مختلف است.
بیشتر فعالیت­های پژوهشی دبیرستان  نیز در راستای تحقق این هدف انجام می­گیرد. این فعالیت­ها به شناخت علایق و ایجاد انگیزه در دانش­ آموزان می­انجامد.
فعالیت­های پژوهشی این دبیرستان شامل بخش­های زیر است:

  • کارسوق­ها و جشنواره­های دانش ­آموزی:
    کارسوق که برابرنهاد فارسی­ـ­عربی واژۀ workshop است، به طور خلاصه به  فرایندی گفته می­شود که دانش­آموزان طی آن با به­کارگیری دانشِ از پیش­آموخته و مهارت­های عَملی، در قالب مسابقه، آزمون، کارگروهی و… به فعالیت می­پردازند و آموخته­های علمی و مهارت­های عملی نو به دست می­آورند.

یادآوری1: تاریخ و جزئیات دقیق کارسوق­ها و نحوۀ ­نام­نویسی، در زمان مناسب به آگاهی می­رسد.

  • برگزاری کلاس­های پژوهشی:
    در طول سال تحصیلی، در روزهای شنبه 2 زنگ برای کلاس­های پژوهشی درنظر گرفته شده است. دانش‌آموزان، می­توانند کلاس­ خود را مطابق علاقۀ خود انتخاب کنند.
  • برگزاری کلاس­های عصرانه:
    افزون بر زنگ‌های داخل ساعات مدرسه، کلاس­های فوق برنامه دیگری نیز در روزهای گوناگون هفته و پس از ساعت رسمی مدرسه توسط گروه­های آموزشی و پژوهشی برگزار خواهد شد که شرکت در آن­ها اختیاری ـ و منوط به همراه داشتن رضایت­نامه از اولیا ـ است. (مگر کلاس­های تقویتی که برای برخی از دانش­آموزان پیش­بینی می­شود و شرکت در آن­ها اجباری است.)
  • نمایشگاه دستاوردهای دانش ­آموزی و همایش‌های علوم و فنون:
    در اواخر سال تحصیلی، مدرسه میزبان میهمانان بسیاری از جمله اولیای دانش­آموزان مدرسه، اولیا و دانش­آموزان مدارس دیگر، و … در نمایشگاه دستاوردهای دانش­آموزی و همایش علوم و فنون است. در این ایام، حاصل یک یا دو نیمسال تلاش دانش­آموزان در نگارش مقالۀ پژوهشی یا ارائۀ تحقیق، ساخت ابزار یا وسیله، تهیۀ نرم­افزار یا شبیه­سازی رایانه، گردآوری مجموعه، ابداع روش و … به نمایش در می‌آید.

ج) برنامه‌های تربیتی

در دبیرستان مسئولی با تجربه و تحصیل کرده به عنوان “مشاور” برای امور تربیتی، آموزشی و … حضور دارد و در تمامی امور ناظر بر اتفاقات پیرامون دانش‌آموزان بوده و در مواقع لازم با گفتگوهای رو در رو با دانش‌آموز و اولیای ایشان خط مشی‌ها، رهنمودها و نکات لازم را گوشزد می‌کند. مشاور نه تنها بر امور آموزشی که همواره بر سلامت روان دانش آموزان نیز نظارت مستمر دارد. و خانواده نیز می تواند در مواقع نیاز و با هماهنگی قبلی از راهنمایی های ایشان استقاده نماید.

از دیگر اموری که در کنار امور مشاوره‌ای دانش‌آموزان در مدرسه رقم می‌خورد برگزاری جلسات دانش‌افزایی اولیاست که موضوع، مکان و زمان دقیق برگزاری جلسات که ارتباط تنگاتنگی با نیاز دانش‌آموزان (متناسب با ایام سال تحصیلی و فراخور حال ایشان) دارد با فاصله‌ای مناسب از جلسات (برای برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر جهت سهولت در حضور اولیا گرامی) اطلاع رسانی خواهد شد.

د) برنامه‌های فرهنگی

پرورش فضايل اخلاقي يكي از مهمترين اهداف والاي رسالت پيامبران خدا بوده است تا انسان در مسير كمال كه علت غايي آفرينش است، قرار گيرد و پيامبر عظيم‌الشأن اسلام (ص) با اشاره به فلسفه بعثت خويش در حديث معروف (انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق) بدان تصريح فرموده‌اند. فلاسفه و انديشمندان و حتي پيروان مكتب‌هاي مادي نيز هر يك با بينش و اهداف خاص خود از تربيت و اخلاق سخن گفته و اصول و روش‌هايي را براي آن ارائه داده‌اند كه اين خود بيانگر اهميت و سرنوشت ساز بودن اين مسأله براي انسان، در هر شرايط و همه جوامع است. اخلاق و تربيت اسلامي، با ويژگي‌هاي خاص و بعد متعالي خود، تضمين كننده سعادت انسان‌ها در همه عصرها است و فراگيري علمي و تخلق عملي به آن، با شيوه منطقي و در چارچوب برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي، امري ضروري و لازم است. چنانچه فردي به طرز شايسته تربيت شود مي‌تواند براي خود و جامعه پيرامونش فردي مؤثر و كارآمد باشد و نيز چنانچه فردي وارد عرصه‌هاي مختلف سياست، اقتصاد و فرهنگ و امور مشابه ديگر شود ولي به خوبي تربيت نشده باشد در هر يك از اين عرصه‌ها به خود و جامعه پيرامون خود ضرر و زيان وارد مي‌كند. حال با توجه به این نکات، در ادامه عناوین و سرفصل برنامه های فرهنگی دبیرستان  ارائه می گردد.

  • برگزاری مراسم جشن و سوگواری: در طول سال تحصیلی ایام و مناسبت‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن برای انس هر چه بیشتر با خداوند متعال و اهل بیت(علیهم السلام) استفاده کرد. سرآمد این ایام، مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان است که با توجه به فضای جامعه و خانواده­ها، این مراسم با حضور و مشارکت بسیار خوب دانش‌آموزان (مانند: برپایی ایستگاه صلواتی در حیاط مدرسه، و برگزاری جلسه‌ی سوگواری) برگزار می‌شود. (با توجه با قرار گرفتن دهه اول ماه محرم در تابستان، برنامه‌های مقتضی برای ایام اربعین پیش بینی خواهد شد.)
  • برگزاری زیارت عاشورا: این جلسات در اولین چهارشنبه هر ماه، قبل از آغاز ساعات رسمی مدرسه برگزار می‌گردد.
  • برگزاری و اهتمام به نماز جماعت: از آنجا که در دین مبین اسلام و همچنین ادیان دیگر الهی توجه ویژه به نماز و همچنین نماز جماعت شده است، سعی و اهتمام مسئولین دبیرستان در برپایی باشکوه این فریضه مهم می­باشد.
  • برگزاری اردوهای زیارتی، سیاحتی، تفریحی: در هر فصل یک اردوی بلندمدت (3 – 4 روزه) و یا کوتاه‌مدت (5/1 روزه) برگزار می‌گردد. برگزاری فعالیت­های مفرح ورزشی، علمی و تفریحی در کنار اهداف ویژه تربیتی از مهمترین اهداف این اردوها می­باشد. به علاوه‌ی از این پس هر سال تابستان نیز یک اردوی بلند مدت برای دانش‌آموزان برگزار خواهد شد.

باشد که با توجه با عنایات حضرت حق و دعای خیر اولیای محترم در انجام امر خطیر تعلیم و تربیت  موفق باشیم.